Komodifikasi Pekerja Media Dalam Industri Hiburan Televisi

Achmad Budiman Sudarsono

Abstract


ABSTRACT

 

The commodity of workers in the world of television entertainment today is a driving force in production activities. Not only production, but also distribution. The optimal use of their minds and minds by constructing their minds on how to comfort them, if they work in a mass media industry, even with unnecessary wages. There are three things that related with the commodification of media content, the number of audience and advertising, commodification workers. Therefore, creative in the mass media must now utilize the figure to attract the audience to watch the event. In this study the authors try to see the figure of Ananda Omesh as a media worker made commodification by Mass Media to continue the existence of the event that was delivered that is Family 100.

 

Keyword: Commodity, Mass Media, Wage, Family 100.

 

ABSTRAK

Komodifikasi pekerja di dunia hiburan televisi saat ini merupakan sebuah penggerak kegiatan produksi. Bukan hanya produksi saja, tetapi juga distribusi. Pemanfaatan tenaga dan pikiran mereka secara optimal dengan cara mengkonstruksi pikiran mereka tentang bagaimana menyenagkannya, jika bekerja dalam sebuah industri media massa, walaupun dengan upah yang tak seharusnya. Ada tiga hal yang terkiat dengan komodifikasi yaitu isi media, jumlah audience dan iklan, komodifikasi pekerja. Oleh karenanya, kreatif di media massa saat ini harus memanfaatkan figur untuk menarik penonton untuk menyaksikan acara tersebut. Dalam penelitian ini penulis mencoba melihat sosok Ananda Omesh sebagai pekerja media dijadikan komodifikasi oleh Media Massa untuk terus eksistensi acara yang dibawakan yaitu Family 100.

 

Kata Kunci : Komoditas, Media Massa, Upah, Famili 100. 

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.